ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی چیست

ابدومینوپلاستی جراحی بزرگی است که طی این عمل پوست و چربی اضافه شکم برداشته می‌شود. در طی این جراحی تمامی عضلات در ناحیه شکم سفت می‌شود. این عمل می‌تواند برای خانم‌هایی که بارداری‌های متعددی را داشته‌اند گزینه مناسبی باشد.

اگر شما از شکم بزرگ و آویزان خود رنج می‌برید در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل اطلاعات بیشتری در این باره به شما توضیح دهیم.

آشنایی بیشتر با ابدومینوپلاستی

همانطور که گفتیم در طی این عمل جراحی پوست و چربی‌های اضافه برداشته می‌شود و در نهایت شکمی صاف و کمر باریکی خواهید داشت.

در این جراحی که نوعی کانتورینگ بدن است، برشی بزرگ در قسمت پایین شکم زده می‌شود و چربی و پوست اضافی برداشته خواهد شد. در نهایت قسمت برش خورده با دقت بالا بخیه زده می‌شود تا جای کمی از خط بخیه باقی بماند.

به طور کلی برش در قسمتی زده می‌شود که در زیر لباس پنهان می‌شود و کسی متوجه جای بخیه نخواهد شد. توجه داشته باشید که نباید این جراحی را با لیپوماتیک اشتباه بگیرید، تنها در صورت نیاز جراح می‌تواند لیپوماتیک در کرج را به این جراحی اضافه کند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی هستند

این جراحی هم برای آقایان و هم برای خانم‌هایی که از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستند و همچنین وزن ثابتی دارند، مانعی ندارد.

همچنین توصیه می‌شود افرادی که سیگار نمی‌کشند این جراحی را انجام دهند یا قبل از انجام جراحی تصمیم به ترک آن بگیرند.

خانم‌هایی که بارداری‌های متعددی را تجربه کرده‌اند و عضلات و پوست کشیده و شل شده‌ای دارند، می‌توانند با این جراحی شکمی صاف و با عضلات مستحکم داشته باشند.

همچنین افرادی که کاهش وزن زیادی به دنبال چاقی داشتند و در حال حاضر پوست شل شده‌ای در ناحیه شکم دارند، می‌توانند این جراحی را انجام دهند.

انواع ابدومینوپلاستی

چه زمانی نباید این عمل را انجام دهید

  • اگر قصد بارداری دارید توصیه می‌شود این جراحی را تا زمانی که بچه‌دار نشده‌اید به تعویق بیندازید. در طی این جراحی عضلات عمودی شما سفت می‌شود، در بارداری این ماهیچه‌ها از یکدیگر باز می‌شوند.
  • مورد دیگر در خصوص کاهش وزن است اگر همچنان در حال کاهش وزن هستید و به وزن ثابتی نرسیده‌اید، باید تا زمان تثبیت وزن برای جراحی صبر داشته باشید.
  • این عمل جراحی باعث ایجاد اسکار در ناحیه شکم می‌شود، طول اسکاری که در امتداد خط بیکینی قرار دارد به مقدار پوست اضافی بستگی خواهد داشت. هر چه میزان پوست اضافه کمتر باشد، ابدومینوپلاستی اسکار کوتاهی خواهد داشت. اگر انتظار چنین مواردی را ندارید این عمل را انجام ندهید.

متخصص جراحی لاغری شما را در جریان همه این موارد می‌گذارد تا در نهایت تصمیم‌گیری درستی داشته باشید.

آمادگی‌های قبل از جراحی

قبل از جراحی باید پروسه‌هایی طی شود که در نهایت پزشک اطمینان داشته باشد که آمادگی برای جراحی دارید و هیچ مشکلی برای شما رخ نمی‌دهد.

مصرف سیگار احتمال هرگونه عوارض را افزایش می‌دهد و روند بهبودی را به تاخیر می‌اندازد. به همین جهت اگر سیگاری هستید باید مصرف سیگار را ترک کنید.

حداقل یک ماه قبل از جراحی و تا دو هفته پس از عمل به‌طور کامل از مصرف هر نوع نیکوتین از جمله سیگار‌های الکترونیکی، چسب، آدامس و… را خودداری کنید.

رژیم غذایی کامل و مغذی برای خود در نظر داشته باشید تا انرژی لازم برای بهبودی پس از عمل داشته باشید.

از مصرف برخی از قرص‌ها و مکمل‌هایی که منجر به رقیق شدن خون می‌شود خودداری کنید. این داروها می‌تواند شامل داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آسپرین باشد.

علاوه بر این موارد پزشک آزمایشات مورد نیاز قبل از عمل را برای شما در نظر می‌گیرد تا وضعیت سلامت عمومی شما مورد بررسی قرار گیرد.

پروسه جراحی چگونه است؟

پروسه جراحی برای هر فردی متفاوت است و ممکن است از یک تا پنج ساعت طول کشد. طی این جراحی بیمار کاملا بیهوش می‌شود. این جراحی به چند صورت انجام می‌گیرد که به شرح زیر است:

ابدومینوپلاستی کامل

این مورد مناسب افرادی است که نیاز به برداشتن پوست و چربی بیشتری دارند. معمولا برش در خط بیکینی زده می‌شود. طول برش بسته به مقدار پوستی که برداشته می‌شود متفاوت است.

همچنین نیاز به یک برشی در اطراف ناف خود خواهید داشت. در انتهای عمل نیز درن یا لوله‌ای زیر پوست قرار می‌گیرد.

ابدومینوپلاستی مینی

این نوع با برش‌های کوتاه‌تری انجام می‌شود و در اغلب مواقع برای افرادی انجام می‌گیرد که پوست اضافه چندان زیادی ندارند.

ممکن است نیاز به تغییر موقعیت ناف در این عمل نباشید. تنها پوست بین خط برش و ناف برداشته می‌شود. این نوع معمولا بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: شکل ناف بعد از ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی محیطی یا گرداگرد

در طی این جراحی چربی و پوست اضافی پشت شما علاوه بر شکم برداشته می‌شود. گاهی بنا به خواسته بیمار چربی‌های خارج شده به باسن منتقل می‌شود تا ظاهر زیباتری ایجاد شود.

در انتهای عمل بخیه با دقت کامل زده می‌شود و با بانداژ پوشانده خواهد داشت. پس از جراحی ممکن است از شما خواسته شود که گن مخصوص پس از عمل را استفاده کنید.

مراقبت های ابدومینوپلاستی

بلافاصله بعد از ابدومینوپلاستی

پس از عمل متوجه این موارد خواهید شد:

  • درن در محل برش قرار می‌گیرد تا از تجمع مایع جلوگیری شود.
  • گن مخصوصی پس از عمل برای کاهش تورم برای شما در نظر گرفته شده است.
  • متوجه تورم و کبودی می‌شوید.
  • پانسمان یا بانداژی روی شکم قرار دارید.
  • احتمالا بی حسی در پوست بین ناف و محل برش وجود دارد.
  • احساس درد دارید.
  • در ابتدا نمی‌تواند کاملا صاف بایستید.
  • احساس کشیدگی در شکم خود دارید.

نکات مراقبتی در خانه

توصیه‌هایی که برای مراقبت در خانه پس از ابدومینوپلاستی در کرج وجود دارد به شرح زیر است:

  • تا حد امکان استراحت کنید.
  • برای چندین هفته از گن مخصوص پس از عمل استفاده کنید.
  • تمام مراقبت‌های محل برش را طبق توصیه پزشک عمل کنید.
  • برای جلوگیری از عوارض باید به مدت هفت تا ده روز پس از عمل، جوراب‌های مخصوص را بپوشید.
  • حداقل به مدت یک ماه باید از انجام ورزش سنگین یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • در صورتی که هرگونه درد شدید، خونریزی یا دیگر علائم غیرطبیعی داشتید، به پزشک گزارش دهید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *