کاهش حالت تهوع پس از جراحی

نکاتی جهت کاهش حالت تهوع پس از اسلیو

پس از انجام عمل جراحی اسلیو معده در کرج و بای پس معده یا هر عمل چاقی دیگری، احتمال ایجاد عوارضی مانند حالت تهوع و استفراغ وجود دارد. 

برخی از محرک‌هایی که می‌تواند در ایجاد این عارضه پس از جراحی لاغری موثر باشد، نحوه مصرف غذا و نوشیدنی‌ها است. 

گاهی غذاها طعم و بوی متفاوتی برای بیمار دارند که می‌تواند منجر به حالت تهوع شود؛ اما، این نکته را در نظر داشته باشید که این حالت موقتی است.

باید به بدن خودت فرصت دهید تا عملکرد صحیح خود را به دست بیاورد. به طور مثال اگر از طعم غذایی خوشتان نیامد، به مدت دو هفته به خود فرصت دهید و مجدد امتحان کنید. 

معمولا افراد نمی‌توانند مواد غذایی مانند گوشت قرمز، پاستا و… را به دلیل عدم تحمل لاکتوز مصرف کنند. گاهی طعم آب برای برخی از افراد شیرین است، که تمامی این موارد به صورت موقتی است و پس از مدتی برطرف خواهد شد.

علت حالت تهوع پس از اسلیو چیست؟

معمولا حالت تهوع باید طی دو روز پس از عمل برطرف شود. یکی از دلایل اصلی چنین عارضه‌ای عدم رعایت دستورالعمل‌های غذایی است. 

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که خود فرایند بیهوشی و عمل جراحی می‌تواند منجر به حالت تهوع شود. 

به همین جهت باید بدانید، که تهوع یکی از موارد عوارض جانبی طبیعی جراحی چاقی است. موارد احتمالی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند منجر به حالت تهوع پس اسلیو شود.

آیا حالت تهوع به دلیل سندرم دامپینگ است؟

گاهی برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی لاغری دچار سندرم دامپینگ شوند، در واقع خوردن غذاهای پرچرب یا قندی می‌تواند منجر به چنین عارضه‌ای شود. 

در صورتی که حالت تهوع همراه با ضربان قلب بالا، احساس درد یا گرفتگی در شکم، سرگیجه یا اسهال باشد، که از علائم رایج این بیماری است، ممکن است مبتلا به این سندرم شده باشید.

با این حال امکان ایجاد علائم متفاوت دیگری نیز در برخی از افراد وجود دارد. برای جلوگیری از این عارضه باید چربی و قند را کمتر از ۱۰ گرم مصرف کنید.

علت تهوع پس از اسلیو

مواردی موثر در کاهش حالت تهوع پس از اسلیو

با رعایت برخی از نکات می‌توانید چندین عارضه احتمالی را پس از جراحی کاهش دهید که این موارد به شرح زیر است:

آهسته غذا بخورید

این نکته را حتما به خاطر داشته باشید که باید برای کاهش حالت تهوع پس از اسلیو، غذا را آهسته بخورید. برخی از متخصصین توصیه می‌کنند که باید برای مصرف هر وعده غذایی ۳۰ دقیقه زمان بگذارید.

غذا را خوب بجوید

صحیح جویدن غذا به شما کمک می‌کند، سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید. برخی توصیه می‌کنند که یک لقمه غذا باید ۳۰ بار جویده شود، در حقیقت کاهش سرعت غذا خوردن به دو دلیل کمک‌کننده است:

  1. به مغز کمک می‌کند تا بفهمد معده چقدر پر شده است، در واقع از پرخوری کردن جلوگیری می‌شود؛ 
  2. از گیر کردن غذا جلوگیری می‌کند.

به تغذیه خود توجه داشته باشید

به یاد داشته باشید که چه مواد غذایی برای شما مفید است و تحمل چه مواد غذایی را دارید و پس از چه مدتی برخی از مواد غذایی را می‌توانید مجدد مصرف کنید. 

ممکن است طی روزهای ابتدایی پس از جراحی قادر به مصرف برخی از مواد غذایی نباشید و پس از مدتی بتوانید آنها را مصرف کنید.

پرخوری نکنید

در اغلب مواقع بیماران حالت تهوع پس از اسلیو را اینگونه گزارش کرده‌اند که تنها به دلیل یک لقمه بیشتر غذا خوردن دچار چنین حالتی شده‌اند. 

در واقع علاوه بر اینکه باید توجه داشته باشید که چه نوع غذایی را می‌خورید، به مقدار آن نیز باید توجه داشته باشید.

به طور مثال اگر قادر به خوردن ۴ قاشق ماست هستید، به این معنی نیست که می‌توانید ۴ لقمه سینه کبابی نیز بخورید. 

هرچه پروتئین جامد مانند سینه مرغ متراکم‌تر باشد، نسبت به پروتئین‌های کم تراکم باید کمتر مصرف شود. 

به دستورالعمل‌های غذایی که پزشک فوق تخصص جراحی چاقی در کرج برای شما در نظر گرفته است، حتما توجه داشته باشید.

از مصرف غذاهایی با قطعات بزرگ خودداری کنید

همانطور که ذکر کردیم خوب جویدن غذا به جلوگیری از گیردن غذا کمک می‌کند، معمولا گیرکردن غذا یکی از مواردی است که منجر به استفراغ می‌شود. 

اگر غذایی خوب جویده نشود، راهی برای پایین رفتن ندارد و بیمار غذا را بالا می‌آورد. علاوه بر اینکه معده طی عمل جراحی لاغری کوچک‌تر شده است، مری برای اکثر بیماران نیز سفت‌تر می‌شود. 

در این شرایط که عمل انجام شده، خوب جویدن غذا بسیار مهم‌تر از قبل از عمل است.

سریع دراز نکشید

اگر بعد از غذا خوردن سریع دراز بکشید، علاوه بر اینکه احتمال سوزش معده را افزایش می‌دهد، بلکه خطر مواردی مانند تهوع یا استفراغ را نیز افزایش خواهد داد. 

باید ۳۰ الی ۶۰ دقیقه پس از غذا خوردن صبر کنید، سپس دراز بکشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارتباط افزایش وزن و بازگشت اسید معده را مطالعه کنید.

به نحوه نوشیدن مایعات توجه داشته باشید

بسیار مهم است که پس از عمل جراحی بدن خود را هیدراته نگه دارید، با این حال بسیاری از بیماران اینگونه اظهار می‌کنند که با نوشیدن آب پس از مصرف غذا، استفراغ می‌کنند؛ زیرا، احساس سیری بیش از حد دارند. 

توصیه ما به شما این است که برای نوشیدن مایعات بعد از غذا ۳۰ الی ۶۰ دقیقه صبر کنید. همچنین باید به میزان مایعات و سرعت خوردن آن نیز توجه داشته باشید. 

همانطوری که سریع غذا خوردن منجر به استفراغ می‌شود، نوشیدن مایعات نیز اگر سریع یا زیاد باشد، ممکن است همچین حالتی را نیز ایجاد کند. 

به یاد داشته باشید که آب را به آرامی بنوشید و هر زمان که احساس سیری داشتید، از نوشیدن آب یا غذا خوردن، خودداری کنید.

نحوه نوشیدن آب پس از اسلیو

مرحله به مرحله رژیم غذایی خود را تغییر دهید

اکثر برنامه‌هایی که پس از اسلیو به بیماران داده می‌شود، دارای مراحل رژیمی هستند. به طور کلی برنامه غذایی به این صورت است که مواد غذایی به حالت مایع به پوره سپس غذای نرم شده و در نهایت غذای معمولی تبدیل خواهد شد. 

رعایت این مراحل بسیار مهم است؛ چرا که، به معده شما این امکان داده می‌شود تا بهبود پیدا کند و منجر به کاهش استفراغ و حالت تهوع شود.

اگر به این نکات توجه نداشته باشید، ممکن است دچار عوارض جدی‌تر پس از جراحی شوید. باید بدانید که بعد از عمل‌هایی مانند لیپوماتیک در کرج یا ابدومینوپلاستی در کرج هم رژیم غذایی خود را رعایت کنید.

نوع ویتامین را تغییر دهید

برخی از بیماران جهت مصرف ویتامین مشکلی ندارند و گاهی با مصرف ویتامین‌های جویدنی احساس سیری می‌کنند و نمی‌توانند آن را با وعده غذایی مصرف کنند. در حقیقت مصرف ویتامین همراه با غذا، به دلیل کاهش حالت تهوع برای بیماران تجویز می‌شود.

اگر قادر به مصرف ویتامین‌های جویدنی نیستید، بهتر است با پزشک در میان بگذارید تا نوع دیگری مانند ویتامین مایع را برای شما تجویز کند. 

با مصرف ویتامین مایع طی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه وارد جریان خون می‌شود و احتمال تهوع و استفراغ کاهش پیدا می‌کند.

زنجبیل مصرف کنید

برخی معتقدند که مصرف زنجبیل می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. با این حال باید قبل از هرگونه مصرف مواد غذایی یا دارویی، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید تا با عمل‌هایی مانند بای پس معده در کرج یا داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخلی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *