کم کاری تیروئید و عمل اسلیو

رابطه کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده

کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده یکی از مواردی است که توسط پزشک مورد بررسی قرار می‌گیرد و پزشک قبل از انجام عمل توصیه به انجام آزمایشاتی می‌کند.

برای اینکه عمل جراحی به صورت کاملا ایمن انجام گیرد، نتیجه آزمایش بیمار بررسی می‌شود تا بیماری خاصی باعث مشکلات خطرناک برای بیمار در حین عمل و پس از جراحی نشود.

سطح نرمال هورمون تیروئید بسیار مهم است؛ چرا که به تنظیم عملکرد بدن از جمله متابولیسم، فرایند گوارشی، حفظ استخوان و رشد مغز کمک می‌کند و در نهایت پرکاری یا کم کاری کنترل نشده می‌تواند باعث ایجاد عوارض در حین عمل یا پس از آن شود.

به همین دلیل در ادامه قصد داریم در خصوص کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله پرکاری تیروئید و چاقی را مطالعه کنید.

کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده

اگر تولید هورمون کاهش پیدا کند، دچار کم کاری تیروئید می‌شوید، در ادامه فرایند سرعت متابولیسم کند می‌شود و تغییر پیدا خواهد کرد.

کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن شده و در نتیجه باعث افزایش وزن می‌شود. علاوه بر این در روند کاهش وزن نیز دچار مشکل می‌شوید.

رابطه کم کاری تیروئید و اسلیو

آیا جراحی لاغری به افرادی با کم کاری تیروئید توصیه می‌شود؟

در مطالعه‌ای که اخیرا در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت، مشخص شد بیمارانی که با کم کاری تیروئید تحت عمل جراحی قرار گرفتند و تحت درمان هستند، پس از انجام جراحی لاغری متوجه بهبود شاخص توده بدنی و تیروئید شدند.

با انجام جراحی چاقی متابولیسم بیمار بهبود پیدا می‌کند و طبیعتا می‌تواند سبک زندگی سالمی پس از جراحی داشته باشد.

مواردی که باید در صورت داشتن تیروئید کم کار در نظر داشته باشید

  • یک چرخه پیچیده‌ای بین تیروئید، غدد فوق کلیوی و پانکراس، هیپوفیز، انسولین و گلوکاگون وجود دارد که همه این موارد می‌تواند در افزایش وزن تاثیرگذار باشد.
  • تغییراتی که در طول جراحی کاهش وزن رخ می‌دهد، می‌تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • لازم به ذکر است بیمارانی که بعد از جراحی لاغری جذب کمی دارند با توجه به بیماری کم کاری تیروئید دچار اختلالاتی می‌شوند که به دوز بالاتری از داروهای تیروئید نیاز خواهند داشت.
  • از دیگر عوارض مهمی که در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تحت عمل اسلیو قرار می‌گیرد، تاثیر بر هورمون تیروئید است. کاهش وزن سریع باعث تغییر سطح هورمون تیروئید می‌شود و می‌تواند باعث بدتر شدن کم کاری شود؛ بنابراین ویزیت منظم و نظارت بر شرایط شما جهت جلوگیری از عوارض با توجه به ارتباط کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده بسیار مهم است.
  • مورد دیگر این است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید شرایط چالش بر انگیزتری برای کاهش وزن نسبت به افرادی که این بیماری را نداشتند، پس از جراحی می‌گذرانند.
  • با وجود اینکه جراحی می‌تواند به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند و به سلامتی دست پیدا کنند؛ اما نمی‌توان روشی درمانی برای این اختلال درون ریز در نظر گرفت.

در نهایت باید بگوییم که رعایت رژیم غذایی و همچنین انجام تمرینات ورزشی پس از اسلیو در حفظ کاهش وزن طی طولانی مدت بسیار موثر است.

در حقیقت افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیاز به تلاش بیشتری برای رعایت رژیم غذایی پس از جراحی و همچنین تداوم فعالیت‌های ورزشی پس از جراحی لاغری خواهند داشت.

آیا جراحی اسلیو معده به بهبود کم کاری تیروئید کمک می کند؟

این جراحی لاغری علاوه بر کمک به کاهش وزن مزایای زیاد دیگری برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز دارد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام گرفت نشان داد که جراحی لاغری به خصوص عمل اسلیو، کم کاری تیروئید را در نیمی از افراد بهبود بخشید و در حدود ۲۲ درصد از افراد به طور کامل درمان شد.

علاوه بر این مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ به تازگی انجام گرفته است که نشان می‌دهد این جراحی عملکرد تیروئید را در اکثر بیماران بهبود می‌بخشد.

در واقع نتایج آزمایشات قبل از اسلیو اینطور نشان داده است که میزان TSH به سطح طبیعی بازگشته و عملکرد تیروئید به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است. در نهایت رابطه کم کاری تیروئید و عمل اسلیو معده نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.

تیروئید کم کار

کلام آخر

پزشک وضعیت عمومی شما را قبل از جراحی مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که شرایط خطرناکی داشته باشید، قطعا جراحی را جهت جلوگیری از عوارض انجام نخواهد داد.

گاهی شرایطی مانند تیروئید کم کار، اگر تحت کنترل باشد مانعی برای انجام عمل ایجاد نمی‌کند. حتی بسیاری از بیماران متوجه روند بهبودی خود پس از جراحی لاغری نیز شده‌اند و کاهش وزن خوبی را تجربه کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *