سرطان و اسلیو معده

اسلیو و سرطان؛ آیا عمل اسلیو باعث سرطان می شود؟

در خصوص ارتباط بین اسلیو و سرطان نظرات مختلفی وجود دارد. بر اساس برخی از بررسی‌های علمی اینطور به نظر می‌رسد که جراحی چاقی خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، در حالی که باعث افزایش انواع دیگر از سرطان‌ها می‌شود.

در حال حاضر جراحی چاقی یکی از موثرترین روش‌های درمانی برای رفع افزایش وزن است که می‌تواند به درمان چاقی و بسیاری از بیماری‌های ناشی از آن کمک کند.

با کاهش وزن بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ درمان می‌شود. از آنجایی که چاقی عامل بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان است، منطقی به نظر می‌رسد که در پیشگیری از سرطان موثر باشد و متوجه ارتباط اسلیو و سرطان شد.

اطلاعات موجود در خصوص جراحی چاقی و سرطان

ارتباط بین جراحی چاقی با افزایش احتمال بیماری سرطان ثابت نشده است. اینطور می‌توان گفت که در حال حاضر نتایج تحقیقات به این صورت است که این جراحی نه تنها باعث بیماری سرطان نمی‌شود، بلکه احتمال انواع سرطان از جمله سرطان سینه، تخمدان و آندومتر را کاهش می‌دهد.

هیچ اطلاعات ثابت شده‌ای در خصوص ارتباط جراحی لاغری با افزایش احتمال ابتلا سرطان روده بزرگ به اثبات نرسیده است.

مطالب مرتبط: هزینه عمل اسلیو

ارتباط اسلیو معده و سرطان

کاهش احتمال سرطان با انجام اسلیو

جراحی لاغری به شما در کاهش انواع سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، تخمدان و دیگر انواع مشابه کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند که جراحی چاقی بیشترین ارتباط را با کاهش خطر سرطان‌های مرتبط با هورمون‌ها از جمله آندومتر، تخمدان و سینه دانسته‌اند.

در یک مطالعه‌ای که روی ۷۰۰۰ بیمار انجام شد به این نتیجه رسیدند، افرادی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفتند طی یک دوره ۵ ساله کاهش قابل توجهی از سرطان سینه را نسبت به کسانی که این جراحی را انجام نداده بودند، تجربه کردند.

در نتیجه می‌توان ارتباط اسلیو و سرطان را اینطور در نظر گرفت که این جراحی لاغری باعث کاهش احتمال بیماری سرطان می‌شود.

محققین با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اند بر این باورند؛ جراحی لاغری تاثیر مستقیمی روی چربی و هورمونی‌هایی مانند استروژن و انسولین دارد که باعث کاهش احتمال سرطان می‌شود.

بافت چربی باعث افزایش تولید استروژن می‌شود که می‌تواند عاملی در ایجاد این بیماری باشد. همچنین انسولین بیشتری در افراد چاق وجود دارد که در ایجاد برخی از سرطان‌ها موثر است.

لپتین هورمونی است که در احساس سیری، تولید مثل و متابولیسم نقش دارد و در سلول‌های چربی تولید می‌شود. تولید هورمون لپتین در افراد چاق بیشتر است، این تکثیر بیش از حد در نهایت باعث سرطان می‌شود.

به طور کلی باید بگوییم مزایایی که عمل جراحی لاغری برای شما به دنبال دارد، بیش از معایب آن است.

چرا چاقی باعث افزایش احتمال سرطان می‌شود

افرادی که اضافه وزن دارند، در معرض چند نوع از سرطان قرار دارند، به خصوص سرطان‌هایی که با هورمون‌ها مرتبط هستند.

چاقی باعث تولید هورمون‌هایی می‌شود که به پیشرفت بیماری سرطان کمک می‌کند. علاوه بر این در کاهش مولکول‌هایی که به کنترل این هورمون‌ها کمک می‌کند نیز خواهد شد.

از طرفی دیگر چاقی منجر به افزایش التهاب مزمن در بدن می‌شود، در نهایت آسیب به DNA رخ می‌دهد، این وضعیت نیز در افزایش احتمال بیماری سرطان نیز موثر است.

کاهش ابتلا به سرطان با عمل اسلیو

انواع سرطان‌هایی که با عمل جراحی لاغری بهبود می‌یابد

همانطور که خواب می‌دانید چاقی باعث بیماری‌های جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا می‌شود. همچنین می‌توان با عمل جراحی لاغری این دسته از انواع سرطان را نیز کاهش داد:

  • کبد
  • پستان
  • کولورکتال
  • کلیه
  • تخمدان
  • پانکراس

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ارتباط سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی را مطالعه کنید.

جراحی اسلیو چطور با کاهش وزن به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند؟

جراحی چاقی باعث اصلاح سیستم گوارشی می‌شود تا میزان غذایی که مصرف می‌کنید در شما کاهش یابد و همچنین باعث افزایش احساس سیری می‌شود.

این عمل جراحی تنها به افرادی توصیه می‌شود که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ داشته باشند یا شاخص توده بدنی ۳۵ همراه با بیماری‌های جدی از جمله دیابت یا فشار خون بالا به دنبال افزایش وزن تجربه کنند.

به دلیل میل کمتری که به غذا خوردن دارید طی مدت کوتاهی کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می‌کنید و به این صورت است که علاوه بر داشتن ظاهری بهتر، متوجه بهبود و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شوید. به این صورت می‌توان متوجه ارتباط اسلیو و سرطان شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *