ورم بعد از لیپوماتیک

۶ راهکار برای درمان ورم بعد از لیپوماتیک

ورم بعد از لیپوماتیک یکی از تغییرات طبیعی بعد از عمل است که بسیاری از افراد از این حالت شکایت دارند و به دنبال راهکارهایی برای رفع سریع آن هستند.

بخش زیادی از تورم طی چند هفته پس از عمل کاهش می‌یابد و بخش زیادی از نتایج قابل مشاهده است. اگر شما هم این عارضه را بعد از عمل تجربه می‌کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید در این خصوص بدانید را برای شما توضیح دهیم.

پس از چه مدت ورم بعد از لیپوماتیک کاهش می‌یابد؟

پس از جراحی معمولا سه الی چهار هفته طول می‌کشد تا تورم برطرف شود. با این حال روند بهبودی برای هر بیمار متفاوت است.

در برخی موارد نادر گاهی تورم تا ماه‌ها ادامه دارد. خوشبختانه دستورالعمل‌هایی برای بعد از جراحی وجود دارد که آن نکات بسیار کمک‌کننده‌اند.

چه زمانی تورم به اوج خود می‌رسد؟

معمولا بیشتر میزان ورم بعد از لیپوماتیک طی ۷۲ ساعت پس از جراحی رخ می‌دهد. در ادامه این بیشترین میزان تورم تا چند روز در اوج باقی می‌ماند.

حتی طی این مدت احساس می‌کنید که لباس‌های شما تنگ شده‌اند و حتی افزایش وزن داشته‌اید. چنین تغییراتی طبیعی است و با کاهش تورم بعد از لیپوماتیک در کرج، کانتور‌های ایجاد شده توسط پزشک به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

علت ورم بعد از لیپوماتیک

شایع‌ترین علل تورم بعد از عمل

تورمی که در بدن رخ می‌دهد به دلیل احتباس مایعات در بدن است. با تخلیه شدن این مایعات تجمع یافته، تغییرات ایجاد شده در بدن به خوبی قابل نمایش خواهد بود.

معمولا این روند کاهش تورم حدود یک ماه زمان می‌برد. در مواردی که تورم شدید وجود دارد، ماساژ برای تخلیه مایع اضافی بسیار کمک‌کننده است.

معرفی بهترین راهکارها برای کاهش تورم

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم ۶ راهکار موثر برای درمان ورم بعد از لیپوماتیک برای شما آورده‌ایم که بسیار کمک‌کننده است.

  1. پوشیدن گن بعد از عمل

استفاده از گن بعد از لیپوماتیک امکان التیام و کاهش تورم را به بدن می‌دهد. در واقع با استفاده از گن تجمع مایعات در بدن به حداقل می‌رسد. در نهایت در کمترین زمان ممکن شاهد نتایج عمل خواهید بود.

مطالب مرتبط: استفاده از گن بعد از ابدومینوپلاستی

  1. استفاده از کمپرس یخ

کمپرس سرد در کاهش تورم و کبودی بسیار موثر است. اگر در هر یک ساعت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید به کاهش تورم کمک می‌کند؛ به خصوص طی روزهای اول پس از جراحی. حتما به توصیه پزشک خود در خصوص استفاده از کمپرس یخ نیز توجه داشته باشید.

  1. نوشیدن آب کافی

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید همیشه در نظر داشته باشید، هیدراته نگه داشتن بدن است. لازم به ذکر است که نباید از نوشیدنی‌های ورزشی برای تامین آب بدن خود مصرف کنید.

نوشیدن روزی ۸ لیوان آب علاوه بر کمک به کاهش ورم بعد از لیپوماتیک، به تسریع روند بهبود شما نیز کمک می‌کند.

  1. ماساژ درمانی

ماساژ تخلیه لنفاوی به کاهش ورم بعد از لیپوماتیک کمک می‌کند. اگر ماساژ به درستی و توسط متخصص انجام گیرد، به بهبود جریان خون و همچنین کاهش توم کمک کنند.

مطالب مرتبط: کبودی پوست بعد از لیپوماتیک

  1. انجام فعالیت‌های منظم ورزشی

اگر پزشک با توجه به شرایطی که دارید اجازه شروع فعالیت‌های ورزشی را داد، حتما تمرینات را به طور منظم جهت بهبود و کاهش ورم بعد از لیپوماتیک در نظر داشته باشید.

  1. توجه به رژیم غذایی

باید مواد غذایی شور را بعد از عمل محدود کنید. وجود سدیم باعث می‌شود که بدن آب را در خود نگه دارد و طبیعتا نفخ و تورم بیشتری خواهید داشت.

علاوه بر این باید رژیم غذایی را برای خود در نظر داشته باشید که به ترمیم زخم و بهبود شما پس از عمل نیز کمک کند. به طور مثال مواد غذایی میل کنید که سرشار از آهن باشد و همچنین به کاهش التهاب کمک کند.

درمان ورم بعد از لیپوماتیک

درمان کبودی بعد از لیپوماتیک

بهترین راهکاری که می‌توانید برای به حداقل رساندن کبودی در نظر داشته باشید این است که یک هفته قبل از جراحی از مصرف آسپرین، الکل، ایبوپروفن، ویتامین E و روغن ماهی خودداری کنید.

همچنین در صورت نیاز پزشک داروهایی برای کمک به حداقل رساندن کبودی به شما توصیه خواهد کرد. پس از عمل نیز استفاده از کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه در سه روز اول می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

بیشتر بخوانید: بارداری و لیپوماتیک

اگر برای ورم بعد از عمل اقدامی نکنید چه می‌شود؟

باید برای رفع ورم اقدام کنید تا اطمینان داشته باشید که تورم طبیعی پس از جراحی است. در مواقع نادر اگر تورم پس از گذشت مدت تعیین شده بهبود پیدا نکرد، ممکن است نشانه یک مشکل بزرگ‌تر باشد.

در ادامه این موارد احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

آسیب بافتی

آسیب بافتی از پوشیدن لباس‌های نامناسب رخ می‌دهد. چنین حالتی می‌تواند منجر به تجمع مایع شدید در ناحیه لیپوساکشن شود.

اختلال در عملکرد کلیه

در اغلب مواقع تورم مداوم می‌تواند مرتبط با اختلال در عملکرد کلیه باشد. اگر فردی قبل از جراحی دچار چنین عارضه‌ای باشد، نباید عمل جراحی را انجام دهد.

به همین جهت پزشک معاینات قبل از جراحی را انجام می‌دهد تا بیمار از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد. در نهایت اگر پس از جراحی به طور مداوم ورم بعد از لیپوماتیک دارید و حتی با توجه به رعایت نکات، روند بهبودی را احساس نمی‌کنید به پزشک اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *