کم خوابی و چاقی

ارتباط کم خوابی و چاقی

ارتباط کم خوابی و چاقی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که متاسفانه امروزه بسیاری از افراد هنگام شب به اندازه کافی نمی‌خوابند و آمار چاقی رو به افزایش است. 

اگر سعی می‌کنید که کاهش وزن داشته باشید، باید این نکته را در نظر بگیرید که نحوه خوابیدن شما به اندازه رژیم غذایی و ورزش بسیار مهم است و در کاهش وزن تاثیرگذار خواهد بود. 

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته، مشخص شده است که حدود ۳۰ درصد از بزرگسالان اغلب در طول شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند. 

این شرایط به تنهایی عاملی برای افزایش وزن است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، در صورتی که به اندازه کافی نخوابند، موفق به کاهش وزن نخواهند شد.

در ادامه دلایلی در رابطه با ارتباط کم خوابی و چاقی را برای شما ذکر کرده‌ایم که به شرح زیر است:

  1. کمبود خواب از عوامل اصلی افزایش وزن و چاقی است

هر فردی در طول شبانه روز طی زمان متفاوتی نیاز به خوابیدن دارد؛ اما تحقیقات نشان داده افرادی که کمتر از هفت ساعت هنگام شب می‌خوابند دچار افزایش وزن هستند. 

این مسئله کمبود خواب و ارتباط آن با چاقی، هم در کودکان و هم در بزرگسالان صدق می‌کند.

افزایش وزن

  1. کمبود خواب اشتهای شما را افزایش می‌دهد

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند افرادی که دچار کم خوابی هستند، اشتهای بیشتری برای غذا خوردن دارند. چنین شرایطی به دلیل تاثیر خواب بر دو هورمون مهم گرسنگی گرلین و لپتین است.

گرلین هورمونی است که در معده ترشح می‌شود و نشانه گرسنگی در مغز است. قبل از غذا خوردن یعنی زمانی که معده خالی است، سطح آن بالا می‌رود و پس از غذا خوردن پایین می‌آید.

لپتین هورمونی است که از سلول‌های چربی آزاد می‌شود، گرسنگی را برطرف می‌کند و نشان‌دهنده سیری در مغز است. 

زمانی که شما به اندازه کافی نمی‌خوابید، بدن گرلین بیشتر و لپتین کمتری تولید می‌کند. در نهایت گرسنه می‌شوید و اشتهای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

حال افرادی که ساعت کمی در طی شبانه روز می‌خوابند، گرلین بالاتر و سطح لپتین پایین‌تری نسبت به سایرین دارند. 

علاوه بر این، زمانی که به اندازه کافی نخوابید، هورمون کورتیزول بیشتر می‌شود. کورتیزول هورمون استرس است که منجر به افزایش اشتها می‌شود.

در بسیاری از موارد چاقی با رژیم غذایی و ورزش درمان نمی‌شود و باید با روش‌هایی مانند بای پس معده در کرج یا اسلیو معده در کرج اقدام به درمان کرد.

  1. خواب کافی به شما در کنترل هوس غذایی و انتخاب سالم کمک می‌کند

کمبود خواب عملکرد مغز را تغییر می‌دهد. چنین تغییری در انتخاب سالم غذایی و مقاومت در برابر غذاهای وسوسه‌انگیز اختلال ایجاد می‌کند. 

تحقیقات در این زمینه نشان داده که کم خوابی میل شما را به غذاهایی که کالری، کربوهیدرات و چربی بالایی دارند، افزایش می‌دهد.

کمبود خواب قدرت کنترل و تصمیم‌گیری را کاهش داده و واکنش مغز را نسبت به غذا افزایش می‌دهد.

کمبود خواب و چاقی

  1. عدم خواب کافی منجر به افزایش کالری دریافتی شما می‌شود

افرادی که کمبود خواب دارند، کالری بیشتری مصرف می‌کنند. افزایش مصرف کالری می‌تواند به دلیل افزایش اشتها و انتخاب نامناسب مواد غذایی باشد. 

به طور کلی کمبود خواب با افزایش اشتها در مصرف میان وعده هنگام شب و افزایش میزان غذا خوردن، منجر به افزایش کالری دریافتی و در نهایت افزایش وزن می‌شود.

  1. کم خوابی میزان متابولیسم استراحت را کاهش می‌دهد

منظور از میزان متابولیسم در حال استراحت (PMR) میزان کالری است که بدن شما هنگام استراحت کامل می‌سوزاند. مواردی از جمله سن، وزن، قد، توده عضلانی و… می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که کم خوابی ممکن است متابولیسم در حال استراحت را کاهش دهد. علاوه بر این به نظر می‌رسد که کم خوابی باعث از دست دادن عضلات می‌شود. 

در واقع ماهیچه‌ها در زمان استراحت بیشتر از چربی کاهش پیدا می‌کنند. زمانی که حجم عضله کاهش می‌یابد، میزان متابولیسم در حال استراحت نیز کاهش خواهد یافت.

  1. خواب کافی منجر به تقویت فعالیت بدنی می‌شود

کمبود خواب می‌تواند منجر به خستگی در طی روز شود. در نتیجه انگیزه شما را برای ورزش کردن و فعالیت کاهش می‌دهد. 

علاوه بر این در حین فعالیت معمولا زودتر خسته می‌شوید. خواب کافی به شما کمک می‌کند تا عملکرد ورزشی بهتری داشته باشید. کمبود خواب انگیزه، کمیت و شدت ورزش را کاهش می‌دهد.

  1. خواب کافی از مقاومت به انسولین جلوگیری خواهد کرد

کمبود خواب می‌تواند منجر به مقاومت سلول در برابر انسولین شود. انسولین هورمونی است که قند را از جریان خون به سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که سلول‌ها به انسولین مقاوم شوند، قند بیشتری در جریان خون باقی می‌ماند و بدن انسولین بیشتری برای جبران تولید می‌کند. 

انسولین اضافی در بدن منجر به گرسنگی می‌شود و به بدن دستور می‌دهد که کالری بیشتری به عنوان چربی ذخیره کند. مقاومت به انسولین پیش‌زمینه دیابت نوع ۲ و افزایش وزن است.

بیشتر بخوانید: درمان دیابت با کاهش وزن

تنها چند روز کم خوابی می‌تواند منجر به مقاومت به انسولین شود که پیش‌زمینه افزایش وزن و دیابت نوع ۲ است.

آیا شب بیداری باعث چاقی می شود؟

متابولیسم و عدم خواب کافی با یکدیگر مرتبط هستند. هر چه شما دیرتر بخوابید منجر به افزایش شاخص توده بدنی یا BMI می‌شود، همچنین طی زمان بیداری تمایل بیشتری به مصرف تنقلات پرکالری دارید.

به‌طور کلی اگر زمان خواب و غذا خوردن شما با ساعت داخلی بدن هماهنگی نداشته باشد، باعث تغییراتی در اشتها و متابولیسم می‌شود که در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شود.

چاقی

کم خوابی و چاقی در کودکان

کم خوابی در کودکان خطر ابتلا به اضافه وزن را افزایش می‌دهد. کودکانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که در بزرگسالان نیز وجود دارد، چنین شرایطی افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

علاوه بر این چاقی در کودکان باعث می‌شود که در طی روز احساس خستگی کنند و طبیعتا فعالیت کمتری خواهند کرد.

چه میزان خواب برای متابولیسم خوب است؟

اگر قصد کاهش وزن دارید، باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی و تمرینات ورزشی، به میزان خواب خود نیز دقت داشته باشید. شما باید حداقل ۷ ساعت یا بیشتر خواب کافی برای کاهش وزن داشته باشید.

کلام آخر

همراه با تغذیه مناسب و ورزش، خواب نکته بسیار مهم دیگری است که در خصوص کاهش وزن باید در نظر داشته باشید. کمبود خواب به طور چشمگیری می‌تواند نحوه واکنش بدن به غذا را تغییر دهد.

ابتدا ممکن است اشتهای شما افزایش پیدا کند و در برابر وسوسه‌های غذایی کنترلی در برابر خود نداشته باشید. 

به طور کلی هر چه کمتر بخوابید، دچار افزایش وزن بیشتری می‌شوید و هرچه وزن بیشتری داشته باشید، خوابیدن برای شما سخت‌تر می‌شود.

از طرفی عادت خوب خواب سالم و تغییراتی در ایجاد سبک زندگی به شما در حفظ وزن سالم کمک می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *